Senast uppdaterad:
Ett EU-direktiv har som mål att harmonisera medlemsländernas nationella lagstiftning på något område. Direktivet föreskriver vilket resultat Sverige ska uppnå men lämnar åt våra beslutsfattare att bestämma form och tillvägagångssätt för genomförandet.
I Sverige berörs många företag och organisationer av de nya lagkraven som omfattar sex kategorier av konsumenttjänster och sju kategorier av produkter.
Konsumenttjänster som omfattas av lagen:
- Elektroniska kommunikationstjänster
- Medietjänster
- Banktjänster
- E-böcker
- E-handelstjänster
Produktkategorier som omfattas av lagen:
- Datorer
- Betalningsterminaler
- Automater
- Interaktiva informationsterminaler
- Utrustning som används för att komma åt kommunikationstjänster
- Utrustning som används för att komma åt medietjänster
- Läsplattor
Marknadskontroll och tillsyn
Direktivet ställer krav på att det i varje medlemsland utses myndigheter som ska arbeta generellt med marknadskontroll enligt EU:s ordinarie regelverk för marknadskontroll och särskilt kontrollera när undantag görs från tillgänglighetskraven.
I Sverige är det Post och Telestyrelsen som har fått det här uppdraget. PTS har även ett visst samordningsansvar mellan tillsynsärenden då vissa tjänster har andra myndigheter som tillsynsansvariga.
Andra myndigheter som har tillsynsansvar för tillgänglighet enligt lagen är:
- Mediemyndigheten för tjänster som ger åtkomst till audiovisuell media
- Konsumentverket och Transportstyrelsen för vissa persontransporttjänster
- Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) för e-böcker.
Fördjupad information om EU:s tillgänglighetsdirektiv